Dag 1

Vaknar på den svenska sidan kl 6 på morgonen och hoppar upp av ren och skär glädje! Nu ska det vandras! Tar de officiella bilderna och startar spoten. Ger mig iväg mot Pältsan och slåss mot galet mycket mygg. Sen börjar uppförsbaken… 3km uppför… tur att jag inte kollat kartan så noga… Vinden blåser och dimman fäller ur. Men vad gör väl det! Jag är fortfarande hög på glädje och lullar på i mitt eget tempo. Sjunger och funderar på när jag ska äta de godiset som jag sparat från mammas medskickade matsäck och Carolinas chokladpraliner. När det känns tungt konstaterar jag. Inte nu i alla fall.

Kommer till Pältsan vid 12 och känner mig trött men pigg i knoppen och kroppen. Det blir skönt att komma in i värmen men jag vill inte stanna där för natten som planen var. Regnet öser ner ute så jag äter lunch och samtalar med stugvärden. Han visar kartor och vi pratar höjdkurvor. Synd bara att mitt minne är så dåligt, denna kunskap hade varit bra att komma ihåg inser jag senare…

Går vidare vid 13.30 när regnet slutat och övergått till dis igen. Vacker väg men kuperat hela vägen till Rostahytta i Norge. De sista timmarna går jag med en förhoppning om att någon ska vara i stugan. Har inte kvitterat ut någon nyckel utan tänker att hoppet är det sista som överger människan. Så rätt jag hade! Fullt med folk och jag bjuds in. Goa människor, torr sovplats och middag i påse känns lyxigt. Trött men inte slut i kroppen. Fortfarande en känsla av lycka och lyx. Tänk att få göra det här! Att verkligen få vara iväg och se och uppleva så mycket. Att träffa goa människor och se så vacker natur. Somnar med ett leende på läpparna!

20130704-151126.jpg

20130704-151137.jpg

20130704-151148.jpg

20130704-151217.jpg

Kommentera

