Dag 2

Vaknar vid 8 av att ”stugvärden” Sonja som jag delat rum med går upp. Vi äter frukost samtidigt hela gänget och jag får reda på att det håller på att göras en ny led så jag får en snabb skiss på kartan och bestämmer mig för att ta den vägen. Leden håller på att märkas upp men det saknas märken precis i början sett från stugan. Jag tassar iväg vid 10. Har bestämt mig för att ta dagarna som de kommer, ingen stress och ingen hets. Följer den nya leden som går lite öster om den urspruingliga och möter sedan upp två andra vandrare som börjat lite tidigare än mig. Inser att mitt vägval var betydigt trevligare! Vi slår följe och har mycket att prata om. De håller ett något lägre tempo än jag planerat men eftersom jag gick in en etapp i går så känner jag ingen stress. Njuter av sällskapet och den vackra men karga naturen. Många delar av sträckan Rostahytta till Daertahytta går på höjder runt 1000m och det är mycket stensskrövel. Glad att vädret är med oss. Inget roligt att balansera på dessa stenblock i regnigt väder.

Vi äter ingen lunch vilket i min värld är jobbigt men jag vill inte sinka mina medgångare så jag biter ihop. Väl framme vid stugan blir vi inbjudna på ”Glömmegröt”. Gröten smakade underbart och jag har aldrig tidigare smakat detta så jag blev glatt överraskad! Det har varit invigningsfest för hyttan dagen innan och nästan hela arbetslaget är kvar och är på mycket gott humör. Stugan är verkligen superfin men det finns inget nödrum som är öppet om man inte har hämtat ut nyckel innan, vilket kan vara bra att veta. Dock fint ”hundrum” med eget kök! Vinkar farväl till dessa undebara människor som gett mig både glädje och kunskap. Går ca 4-5km till innan jag slår upp tältet vid en liten å med utsikt över en vacker dalgång. Äter och dricker bubbel (c-vitamin brus) och lyxar med en godisbit bara för att livet är skönt. Tvättar av mig och myser i tältet och somnar även denna kväll med ett leende på läpparna!

Telefonen hade laddat ur så det blev inga bilder tagna idag. Killarna jag varandrat med under dagen lovar att skicka bilder åt mig när de väl är hemkomna! Tusen tack! Naturen var verkligen magisk, lite som Sagan om ringen fast utan eld!

Kommentera

