Dag 3

Vaknar upp till solsken! Det är varmt i tältet men då känns det bara extra skönt att gå ner till bäcken och tvätta av sig! Börjar gå vid 9 och riktigt njuter av sol och värme trots att skjortan är genomblöt på 20 min och mygghatten ständigt måste vara på. Blött vid Stuora Nanna och jag får byta strumpor. Precis vid stigen ligger ett renkadaver och molnen tornar samtidigt upp sig. Vid en bergsvägg cirklar två korpar och skriker olycksbådande. Ibland känner jag mig liten i naturen och just då var jag mycket liten…

Ett brett vad med rullande stenar men inte så strömt vatten passeras vid berget Jerta. Passerade vadet ca 50m Ö om markeringen efter ett norskt tips. Jerta var ett berg som jag för övrigt blev lite kär i! Där träffade jag dessutom två trevliga norrmän som var ute på dugnad och fixade med ledmarkeringarna. Lyxigt med ”nyskyltad” väg! 🙂

Sista biten mot Dividalshyttan är det brant nedför och skogen tar över. Ett helt annat landskap än det jag färdats i de sista dagarna. Är framme vid den tomma stugan ca 16 och tar en paus till 17 innan jag går vidare mot Voumathytta.

Det finns ett vadställe som de skyltar med men jag vågade inte chansa, tyckte vattnet strömmade för fort så jag fick gå de två extra kilometrarna och ta bron istället. Efter bron så har leden fått en ny sträckning och går numera utmed floden Anjajohka. Flera mäktiga vattenfall gör mig hänförd gång på gång!

Efter andra bron tog jag upp vänster i slyskogen för att gå söder om berget Blåfjellet. Mindre mygg och kortare väg. Ångrade mig och insåg att jag var för trött för att orka tänka så jag kavade ner de där 150 höjdmetrarna igen och följde stigen istället. Hittade en underbar platå utmed älven. Lugnt väder, solsken och inte så farligt mycket mygg. Tvagning i älven. Skrattade gott när jag med en superhjältes snabbhet och vighet lyckats rädda trosorna från att flyta med älven efter ett oförsiktigt placerande på strandkanten…. 🙂

Njuter av midnattssolen genom myggnätet på tältet och sippar på en bubbeldricka (vinbärssmak idag!) och varma koppen med svampsmak. Såklart var soppan toppad med egentorkade kantareller! Somnar nöjd och stolt över mig själv efter den obligatoriska fotmassagen.

20130704-230151.jpg

20130704-230311.jpg

20130704-230325.jpg

20130704-230336.jpg

20130704-230358.jpg

Kommentera

