Dag 5

Det regnade från och till under hela natten. Låg kvar och myste i sovsäcken och tajmade in ett uppehåll för att packa ner allt. Rackarns vad snabb man kan vara när det väl gäller!

Kom iväg vid 8.30 och sen följde mig regnet hela dagen. Gick i träningsbyxa, skjorta och regnställ. Allt var dygngsurt efter 30 min. Kunde dock inte sluta sjungs och vissla på låten från ”Life of Brian”, ni vet; ”Always look at the bright side of life…” Droppandet mot regnjackans huva och den ständiga monotona vaggande gårörelsen gjorde att jag förflyttades 30 år tillbaka i tiden. Fick plötsligt en känsla av att ligga i segelbåtens för och höra regnets smattrande mot båten. Det är konstigt vad ljud kan väcka minnen! 🙂

Halkade till på en sten och fick lite ont i en fot men inget som inte gick att gå med. Vandrade förbi ett betydligt utbyggt sameviste. Kartan visade två hus och i verkligheten var det snarare 22! Annars såg jag inte speciellt mycket under dagen. Låga moln och regn från sidan. Lunchade med liggunderlaget både under, över och runt mig!

Bron var bortspolad vid Unna Sjadjoani och det blev ett långt vad med högt vatten som trots allt gick bra. När jag väl kommit fram till Lappjordhytta var det baaaara 3km kvar till Pålnostugan så jag bestämmer mig för att fortsätta gå.

Kuperat så in i bängen är bara förnamnet…. Kanske inte vad jag var sugen på så dags på dagen. Stigen försvinner in under ett högt stängsel utan öppning och jag börjar fundera på om jag missat den rätta stigen. Klättrar dock över det, lite längre bort, nedtrampade staketet och fortsätter följa stigen. Snart kommer ledmarkeringarna igen. Mycket märkligt! Efter lite klättrande känns det i foten men när jag kommer fram till Riksröse 272 blir jag alldeles tossig av glädje! Jag har klarat av den sträcka som jag varit mest orolig för sedan början av min planering! Nu är jag på svenska sidan igen! Underbart! Det regnar dock för mycket för att dra fram mobilen och börja plåta…

Kommer fram till Pålnostugan vid 21 och det visar sig vara folk där! Två killar, en från Ungern och en från Finland. Ungraren har precis trampat in genom dörren och Finländaren hade haft vilodag och eldat upp värme i stugan! Härligt efter en dag med regn och rusk! Samtal till sent på kvällen med regnet droppandes mot rutan. Det sägs att det spökar i stugan men det var inget jag märkte av!

20130704-235835.jpg

20130704-235920.jpg

Kommentera

