Dag 14, 11 juli

Vaknar och är trött men betydligt piggare än igår. Glad! Kommer iväg vid 8.45.

Vägen med stort V och jag är kompisar idag. Andra byxor= Inga stenar i skorna. Vackra berg till höger och fin tallskog till vänster gör att livet och till med asfalten känns ok att vandra på! Går förbi helikopterbasen där Fiskflyg håller till. Skrattar länge åt min dåliga humor om hur fiskarna flyger… Men måste erkänna att jag gärna hade följt med på en tur och att deras gräsmatta/landningsplats är bättre än den bästa golfbanegreen jag sett!!

Det går fort att gå milen till Kebnats där båten mot Saltoluokta avgår vid 10.30. Träffar det trevliga gänget från Sundsvall igen och vi hinner prata om allt mellan himmel och jord innan vi skiljs åt vid Saltoluokta. (Lycka till med nästa års vandring! Det kommer gå galant! Glöm inte att det kan vara värt att bära några kilo extra för att få dricka gott vin!) Båtfärden går fort och jag som verkligen sett fram emot Saltoluokta blir inte besviken. Dock blir det ingen lång vistelse då jag längtar upp på fjället när solen nu äntligen tittar fram! En bulle och en betalning för båtresan i receptionen är allt som hinns med. Tja en snabb koll på vågen var jag ju tvungen att göra också! Säcken vägde bara 16kg! Lyx!!

Jag kavar upp på fjället och njuter av utsikten så mycket att lunchen blir tidig och en lång mysstund i solen blir dagens höjdpunkt! Går vidare någon timme och pausar sedan från vinden i vindskyddet halvvägs framme. Landskapet är en flack högplatå och ganska enformigt men vackert. Stigen är väl spångad där det är blött och det är mycket lättgånget. Vilket är tacksamt med tanke på fossingen! Mobilen har fortfarande täckning och jag får två härliga samtal från vänner. Lycka och energi!

Kommer fram till stugan vid 19 och ser att det ligger 2 båtar vid stranden! Men, det som gör mig mest glad är att Fjällklubbens övriga två medlemmar sitter i stugvärmen och myser! Vi är återförenade! Rodden kan vänta, jag vill vara social!

Middag och snack! Många tips om turer i området och morgondagens vandring utbyts! Det är så go stämning i stugorna om kvällarna! Alla pratar med alla. Alltid är det något nytt jag lär mig och något jag kan föra vidare till någon annan! Vid 22 tassar jag ut till tältet och myser ner mig i sovsäcken. Sover som en stock och inser att mitt tält verkligen är min borg! Jag trivs!

fratill</p

20130715-232740.jpg

20130715-232752.jpg

20130715-232817.jpg

20130715-232829.jpg

2 thoughts on “Dag 14, 11 juli

  1. Carina Edström skriver:

    Hej! Härligt att se att ni återförenades! Jag är helt säker på att de blev lika glada som du blev 🙂 Saltoloukta var underbart, ser fram emot nästa år när vi startar där och går söderut! Lycka till på vandringen, jag ska följa dig. Själv sitter jag på min kontorsstol och drömmer mig tillbaka till den fantastiska fjällvärlden. När jag vaknade upp hemma med indragen el, vatten i kran och toalett, det så kallade enkla livet, så kände jag att det är inte det som är det enkla livet. Det enkla livet är att få vara fri och utan måsten. Därför är fjällvandring så fantastiskt läkande för själen.
    Ha det gott!
    Carina / gänget från Sundsvall

    • Gröna bandet skriver:

      Åhhh! Carina du har så rätt! Visst är fjällen och vandringen det enkla livet! Men en dusch med temperaturer över 20grader hade varit trevligt som omväxling någon gång ibland mot ett snabbt blaskande i en fjälljokk.. 🙂 Stor kram till er alla fyra!!!

Kommentera

