Dag 15, 12 juli

Vaknade vid 6.30 och fixade med morgonbestyr. Fick sällskap i båten av ett tyskt par och fick nästan slåss med killen för att få ro! Inte lätt att vara macho när det sitter en liten tjej vid årorna och motorbåten tuffar förbi! 🙂 Båten var dock lite kinkig att ro. Inte som de jag har varit van vid att ro som liten. Stor skillnad mot sist också då jag var själv i båten. Årorna sitter inte fast utan är bara istuckna i en repögla och repet har en förmåga att knyta upp sig sisådär 73 gånger trots mina exemplariska försök till knopar… Solen sken och livet kändes lyxigt så varför klaga?!

Vi börjar gå genom slyskogen och tar oss sen upp mot kalfjället. Vi har fått tips om att gå väster om leden och upp mot berget Skierfe. Vi passer på att bestiga Njunes (1083möh) på vägen bara för att det är roligt! Stenigt och backigt blir det i fortsättningen men klart värt besväret! Utsikten är underbar och känslan av att stå vid kanten till ett berg som är 1173m högt och titta ut over Rapadalen gör mig mållös!

Sen lunch gör mig dock något kinkig på nervägen men när maten väl kommit innanför västen är livet lätt igen. Dock lite jobbig nedförsbacke mot Aktse och blåsan på foten gör sig påmind. Det känns skönt att vi snart är framme!

I Aktse har de anordnat en dusch med draperi och bänk. Lyxigt! Om man bortser från att vattnet kommer från den ca 9 gradiga fjällbäcken som rinner förbi… Det gör så ont i hårbotten att huvudet håller på att explodera och jag kan lova att det går fort att duscha! Dessutom verkar myggen ha bestämt sig för galamiddag och jag hinner döda 10st med tvålen på ena benet inom loppet av några sekunder…

Shoppade loss i affären och njöt av chokladkaka och ser fram emot att fira Sagas födelsedag med värmeljus och muffins! Ligger i tältet och tänker på hur stor min tjej har blivit på 4 år. Känner en lycka samtidigt som det är tungt.

Dagens tur var ca 14km

20130715-233448.jpg

20130715-233439.jpg

Kommentera

