Dag 20, 17 juli

Njuter med frukost utanför tältet. Inser att idag kommer det behövas solskyddsfaktor! 🙂 Jippie!!! Äntligen sommar!! Kommer iväg vid 9 och svettas något kopiöst i värmen. Tar det lugnt och njuter av dagen. Lunchar vid brofäster vid Tjieggelvas. Det är lä, solsken och myggfritt! Läser boken och tar det galet lugnt. Inte kan man tro att jag är ute på långvandring heller! 🙂

Det trodde nog knappt fiskarna som kom förbi heller. De ser något förvånade ut när jag nämner hur långt jag gått och vart jag ska! Tihi! 🙂 Tur är väl att de i alla fall slapp nakenchocken två minuter innan de dök upp. Hann precis få på mig kläderna efter badet och börja med lunchen innan de dök upp från ingenstans! 🙂 Får öronproppar av den ene killen, vilket jag tacksamt tar emot. Har lite svårt att somna när det fladdrar som värst i tältduken. Är alltid rädd att den ska gå sönder. Ja jag vet, det ska ganska mycket till för att mitt fina Hillebergs tält ska blåsa sönder, men sådana kloka tankar stillar inte alltid min oroliga själ! 😉

Västerfjäll är en otroligt fin plats. Tydligen bra fiske och omgivningarna är så vackra. Sista bofasta flyttade gör några år sedan men en kyrka har de kvar. Nästa gång jag besöker områden vill jag även ta mig ner till byn! Nu får jag nöja mig med att vandra vidare. Efter bron är det superfina tält och badplatser!

Ser en skylt med texten Vuonatjviken 28 och funder då allvarligt på att öka tempot och gå hela sträckan redan ikväll. Men efter en svettig stigning upp på bergsryggen bestämmer jag mig fort för att fortsätta att njuta av dagen! De har dessutom lovat regn och vind framåt kvällen.

Har full täckning på mobilen och ringer samtal hem och Facebookar. Rapporter om min lillfia gör mig gott men lite ledsen. Kompisen har hunnit panela färdigt huset och ska nu ge sig på verandan. Han hoppas bli färdig till kräftskivan i augusti. Just då inser jag hur länge jag faktiskt kommer vara borta. En liten släng av hemlängtan infinner sig…

Jag stannar i höjd med STF stugan men letar inte efter stigen bort till den. Tydligen har stigen dragits om och stugan ligger nu inte intill leden. Det börjar dugga och jag träffar två unga fransmän. De valde att gå runt sjön vid Vounatjviken istället för att ta båten, 35 km och 350kr rikare. Skrattar gott åt min egen ungdom, hade jag å bästa tjejkompisen gjort det här för 15 år sedan så hade vi säkert också gått runt! Idag längtar jag efter att få åka båt och se omgivningarna från vattnet samt betalar gladeligen pengarna! 🙂

Slår snabbt upp tältet och kommer i säcken fort. Tänker att den liter med hjortron jag har plockat och ätit under dagen kan få spännande konsekvenser i morgon…

20130719-080750.jpg

20130719-080721.jpg

20130719-080630.jpg

20130719-080655.jpg

20130719-080644.jpg

20130719-080703.jpg

Kommentera

