Dag 21, 18 juli

Vaknar vid 4 och hör att det dåliga vädret inte börjat ännu. Tar ett snabbt (om än något gäspigt) beslut att komma iväg innan det drar igång. Det har regnat och blåst lite under natten men inte så farligt. Tänker att varje kilometer utan oväder är värt mycket! Kommer iväg vid 5.30 och det går uppför… uppför och lite mer uppför. Leden är dock lätt att gå på så det stör mig inte så mycket. Hittar en sten bakom en sten och fixar lite varm choklad i skydd från vinden. Gött att sitta där med chokladkoppen i handen och blicka ut över älven och bergen kl 6 på morgonen!

Det är lätt att bli lomhörd på örat som är mot vinden, i mitt fall det högra. Hela dagen… Jag går med mig kära buff som mössa och har dessutom luvan på skaljackan framdragen och det prasslar heeeela tiden! Till slut börjar jag tänka på hur det är för austronauter och samtidigt tittar jag ner mot min skugga. Say hello to Dark and windy Vader! (Se foto… 🙂

Det var det här med broar… Jag har faktiskt börjat vänja mig. Börjat. Tycker inte om när det är stenigt under och vattnet forsar fram. När handtag/ledstång dessutom är trasigt och ”golvet” är buckligt då kommer suget i magen. Behagar det då dessutom blåsa lite så hela bron svajar så sväljer jag rejält och går med en mycket fokuserad blick. Nu har det i alla fall blivit så bra att jag kan stanna och ta kort mitt på bron. Det ni! Jag är stolt över mig själv! 🙂

När jag väl kommit upp på berget börjar det mojna lite i alla fall. Känner att jag är i flow och vill bara gå fort och långt idag! Lunchar före båtplatsen och slåss med mygg. Går snabbt vidare och ser massor av fiskare utmed stränderna. Kommer fram till fiskecampen och båtplatsen vid 12 och får besked om att jag får vänta till kvällen för överfart. Strax efter går solen i moln och regnet kommer på besök. Blir lite frusen där jag kurar vid en husvägg men har fortfarande en go känsla i kroppen. Vi åker över vid 17.30 och äntligen blir jag riktigt varm igen. Uppförsbacke! Tjoho!! Here we go! Vinden har helt lagt sig nu och regnet slutar strax. Jag ler och är nöjd med livet. Funderar på att gå de sista 2 milen till Jäkkvik redan ikväll. Sen ankomst men vad gör väl det!?

Leden verkar nydragen och är väl utmarkerad. Det är en otroligt fin gammelskog med små sjöar här och var. Det är så vackert att jag bestämmer mig för att stanna och tälta här istället för i Jäkkvik. Trivs ju rätt bra i skogen. Tältar vid en sjö och slåss med mygg. I vanliga fall brukar jag klara mig rätt bra mot myggorna men ikväll är de hemska! Vill inte ens springa ner till sjön för kvällstvätten utan tar med mig vatten till tältet.
Somnar med ett leende på läpparna. Har sett Jäkkvik på håll och vet att det inte är långt kvar. Vet att det är två båtar på min sida, tack dansken som skulle till Narvik! Ja det där med båtarna beror ju såklart på om någon går förbi mig under natten. Men inte ens det kan få mig ur balans!

”Just idag är jag stark, just idag är jag bra”

20130719-081726.jpg

20130719-083752.jpg

20130719-083742.jpg

4 thoughts on “Dag 21, 18 juli

  1. Marica skriver:

    Hej Johanna,
    Vad härligt det låter! Vilket äventyr! Och utmaningar!! Här finns inga comfort zones…😉 Hoppas solen skiner på dig snart! Kram Marica på Sporrvägen

  2. Susanna skriver:

    Hej Johanna! Missade att du svarat mig, hade jag bara haft semester hade jag gärna mött dig!! Så roligt att läsa din blogg, trots att vädret inte alltid är kanon verkar du ändå ha det underbart!
    Lycka till på din fortsatta vandring! Kram Susanna

Kommentera

