Dag 26, 23 juli

Vaknar av att killarna tassar upp vid 8. De brukar annars ställa klockan på 7 men mitt dåliga inflytande fick dem att ta sovmorgon! 🙂

Vi äter frukost ihop och städar ur stugan. Inte förrän 10.30 vinkar vi adjö. Jag har svårt att slita mig. Hade gärna gått en dag tillsammans med killarna och lärt känna dem bättre!

Efter samtal hem förstår jag att Saga börjar tycka att jag varit borta länge nog. Blir låg på energi och får kämpa med det resten av dagen. Hjärtat och huvudet är på annan plats så det är tur att kroppen sköter sig och gör jobbet.

Lunchar vid toppröset och träffar ett trevligt par, Ingemar och Sanna. Vi pratar en stund och vi säger att vi kanske ses till middagen.

Kommer till Ammarnäs strax innan 18 och får fråga mig fram till Ica-affären. Vill ha glass och godis! Får springa sista biten men hinner som tur var! Supergo personal och jag njuter verkligen av glassen i kvällsolen på deras veranda.

Läser mig till att det är vargföreläsning, men kommer på att det är i morgon. Får reda på att det är kalvmärkning inatt och att jag missat alla lappar på väg upp på fjället på något märkligt vis… Inte min dag alls!

Men sen vänder det! Jag beger mig till wärdshuset för middag och träffar där Ingemar och Sanna igen. Vi äter ihop och vi pratar om ditten och datten. De konstaterar att jag borde ha en fanclub å de får bli de första medlemmarna! Hoppas resan hem går bra för er och att det blir en resa till Borneo eller Sareks vildmark någon gång i framtiden för er! Det sitter i huvudet! (Å lite i matintaget – eller hur Ingemar!) 🙂

Tvättar upp T-shirten i handfatet på toan och ger mig sedan iväg igen. Vill avverka några kilometer till innan kvällen. Men först: Potatisbacken såklart!

Sveriges 8:e underverk måste ses med egna ögon. Kvällssol och mygg gör kanske sitt till men jag blir inte så imponerad. Ledsen. Vackert ja, men imponerande nej. Går därefter mot Tjulträsk. Tröttnar vid 23 och hämtar vatten vid forsen men lägger mig nära vägen. Trött men relativt nöjd med dagen. Trots att inte huvud och hjärta varit med så har det fungerat att gå och jag har skött mig. Somnar i 4graders värme och det ryker ur munnen på mig när jag andas. Skönt att tältet behåller lite av värme!

27km

20130728-221740.jpg

20130728-112535.jpg

20130728-112426.jpg

20130728-112349.jpg

20130728-112516.jpg

20130728-112447.jpg

2 thoughts on “Dag 26, 23 juli

  1. Ingemar skriver:

    Inspirerande möte vid ett toppröse! Lycka till på resten en av resans. Njut av södra Stor fjäll och Remdalen. Förträng all asfalt!! Å javisst. Mat är viktigt även på tur!! 🙂

Kommentera

