Dag 36, 2 augusti

Väcks mitt i natten av att två vilsekomna cyklister trillar in! De hade missat leden och letat i flera timmar för att till slut hitta stugan!

Vaknar någon timme senare av att väckarklockan ringer! Nämen hur gick det här till?! Jag har inte ställt klockan på länge? Gått i sömnen eller batteristrul… Troligen det sistnämnda men skulle lika gärna kunna vara det första.. 🙂

Jaja, upp ska jag ju så det är lika bra att starta dagen direkt. Äter frukost och städar ur stugan så tyst jag kan för att inte väcka cyklisterna. Det sista jag hör innan jag stänger dörren är dock ”Godmorgon älskling, tack för igår!” och en puss! 🙂 Tänk vad fjällen är bra för oss människor!

Dagens sträckning till Klimpfjäll går i underbar fjällmiljö! Leden är den gamla Norgefararleden och följer dalgångar och bergssidor. Pausar och njuter av Västra Fjällfjället vid sjöarna strax söder om Jarpetjahke. Kan knappt slita mig från platsen. Vill ha mer! Vill dit upp, vill se landskapet från ovan!

Ger mig av mot Durrenskalet och tar sikte på Dårronstugan. Läckert! Durrenpiken är brant och vattnet gör att bergen på båda sidorna blänker!

Upptäcker att det är Gröna Bandare som passerat före mig! Blir glad i hjärtat! Hittar även ett gammalt nummer av Utemagasinet! Roligt! 🙂

Ger mig strax av mot Klimpfjäll i raskt tempo. Stöter upp en renkalv som ligger precis vid leden och den haltar riktigt rejält på vänster fram. Inga andra renar i närheten. Känns inte bra. Bestämmer mig för att kontakta någon i Klimpfjäll när jag kommer fram.

Möter någon timme senare två killar som letar efter en hund som smitit med kopplet på… Inte heller så bra… Har inte hört något som kan liknas vid hundskall på hela dagen så jag kan tyvärr inte hjälpa dem. Ont i hjärtat…

Kommer till byn och börjar med besök i Norgefarargården. Får ett trevligt samtal med föreståndaren och får mycket kunskap och inspiration med mig hem!

Tassar vidare ner till affären och handlar gottis och bröd. Får besked om att Löparprinsessan har passerat tre dagar tidigare! Blir så glad att hon tuffar vidare! Min alldeles egna inspirationskälla!

Blir tillfrågad flera gånger om jag sett eller hört hunden som är på rymmen. Vilket ställe! Alla verkar bry sig! Blir stolt över sånt! Ringer ansvarig för samebyn också och de ger sig ut och letar efter renkalven.

Går över gatan till ”Italienaren” och tar plats på restaurangen! Här ska lyxas! Beställer en extra stor bruschetta till förrätt och en pasta ala Fjälla till varmrätt! Är galet hungrig! 🙂 Men mätt blir jag! Det kan jag lova! Äter och äter och njuter för fullt! Det är så gott!!! I vanliga fall hade bruschettan räckt gott och väl… Blev rekomenderad stället av LeTrek och av flera bybor och jag är dem alla evigt tacksamma!

Ger mig av med ett lyckligt leende! Är så glad att jag inte vill sluta gå idag! Får tips av en kille att gå upp på fjället och tälta vid sjöarna. Följer hans råd och får en perfekt tältplats för natten! Är speedad och vill inte krypa in i tältet! Hoppar och studsar och gör Rolands (sjukgymnastens) alla övningar bara för att det är roligt!

20130804-163314.jpg

20130804-163322.jpg

20130804-163340.jpg

20130804-163406.jpg

20130804-163423.jpg

Kommentera

