Dag 39, 5 augusti

Kläderna är torra, solen skiner och jag har sovit som en stock! Livet är gott!

Kommer iväg med en tanke på mina kära vänner som idag börjar jobba efter semestern. Tänk vad bra jag har det! Å här går jag och ojar mig för lite uppförsbacke… Galet vad kroppen vänjer sig av med höjdmeter fort. Tur att bergen finns där som påminnelse. När jag väl kommit in i lunken och benen börjat jobba av sig själv så kan jag också börja njuta på riktigt! Rödfjället är verkligen rött! Fascinerande! Måste läsa på mer om det där inser jag! Det är mycket som står på den listan nu…

Är framme vid Balkesbuorke vid halv tolv och lunchar med ryggen mot stugan. Värmen och brisen är perfekt! Inga myggor och sövande temperatur… Snart sover jag gott! Har nog aldrig vilat så mycket mitt på dagen som jag gör under den här vandringen. Tänk vad lyxigt!

Tar sikte på Väktarmon och får det omväxlande blött och kuperat. Helt plötsligt öppnar landskapet upp sig och ett ytterst välskött hemman dyker upp. Väktarmon! Ett par är de enda bofasta och jag får höra om deras något karga livsvillkor under fikastunden som jag bjuds in på. Dessutom får jag klarhet i vad glimmer bland annat har använts till. Tror nog att jag hört om det tidigare men nu blir det tydligt att spisen i pappas sommarstuga har glimmer som ”fönsterluckor”. Coolt!

Den gruva som står utmärkt på kartan är tydligen inte lika intressant som de som finns på berget Aavaartoe. Tips för framtida turer! Efter att ha sett himlen klarna upp tackar jag för fikat och beger mig i riktning mot Bleriken. En halvtimme har mannen sagt att det ska ta upp för berget. Vi bestämmer att jag ska vinka när jag kommer upp och de följer mig med kikaren. Glad ihågen och helt plötsligt tävlingsinriktad pinnar jag på i en uppförsbacke som består av slipprig myr. Pratar i telefon för att bli peppad av en vän och skyndar mig för att hinna upp på 30 min. Stannar när jag tror att jag är på rätt ställe och vänder mig om för att vinka. Nej!!! Jag har gått för långt! Berget skymmer sikten! Jag kan inte vinka så de ser mig! Blir ledsen på riktigt! Ville vinka! Blää va trist! Paret talade om att åka till Gäddede och handla i övermorgon och vi pratade om att ses då. Hoppas verkligen jag träffar dem då och kan få bjuda igen på lite fika!

Fortsätter vandringen i myr, myr och mera myr. På slutet tar jag av mig kängorna och går i tofflorna. Går ner mig till låret i ett läbbigt hål som inte syntes. Varför började jag läsa den där deckaren om liket som hittades mumifierat i en canadensisk myr? Mina tankar springer alldeles för fort!

Tur att vädret håller sig för om det hade blivit storm och dålig sikt hade jag inte velat vara tvungen att gå efter ledkryssen. Vissa står i sjöar och andra på myrmark som är rejält vattensjuk. Bron vid Sielken är bortspolad dessutom. Härlig sommarled tänker jag många gånger…

Kommer fram till Bleriken och slår upp tältet vid vindskyddet. Har en missnöjd känsla i kroppen och jag bestämmer mig för att gå igenom dagen. Efter 20 minuter och ett bra resonemang med mig själv så inser jag att det trots allt är en bra dag! Trevliga möten, fint boende, schysst väder och 31 avklarade kilometer!

Borstar tänderna vid sjön och njuter av stillheten. Solen sänker sig bakom Blerikfjället och en känsla av ro infinner sig i både mig och naturen. Tittar som alltid en snabbis på kartan innan jag somnar. Inser att det blir mer träsktrampande i morgon och gäspar stort. Se upp! Ett träsktroll på väg mot Gäddede!

20130806-201942.jpg

20130806-201949.jpg

20130806-202001.jpg

20130806-202009.jpg

11 thoughts on “Dag 39, 5 augusti

  1. annaterese skriver:

    Jag älskar att läsa din blogg. Det var längesen jag hade brunt myrvatten mellan tårna. Vad tapper du är och du får säkert… grymt snygga ben. Imorgon får du fantisera om myr-rygby. (Undrar om det förekommer fortfarande?)

  2. Carina Edström skriver:

    Hej Johanna!
    Vad härligt att se att det går bra för dig.
    Man träffar verkligen härliga människor på fjället, de bjuder verkligen på sig själva och de som de har. Vem längtar tillbaka till civilisationen och den hårda kalla livsstilen som finns där? När man kan må gott ute i den vackra fria naturen 🙂
    Förstår din besvikelse när du missade att vinka till det trevliga paret, man kan ju inte heller vända tillbaka även om man skulle vilja.
    Nu har du inte många dagar kvar på din vandring, må vädret vara med dig och att du slipper krämpor och skav!
    Kram, Carina i Sundsvall

  3. Åsa i Hällhult skriver:

    Hej
    Vill bara meddela att du har ett paket att hämta ut i receptionen i Helags. Det står i ditt namn Johanna Gröna bandet.
    Mvh Åsa

  4. Bosse Niklasson skriver:

    Hej Johanna
    Idag var jag vid Smygehuk och hämtade min svärdotter som jobbar där i fiskaffären, i stålande solsken. Då tänkte jag på dig, hur jobbigt du har det med din senaste rapport om åska och regn. Jag håller koll på kartan vartefter du flyttar på dig, det är lika spännande varje gång man kan ladda ner dina rapporter. Jag hoppas det går bra för dig i fortsättningen nu när slutspurten kommer. Du har ju fixat 2 tredjedelar nu.
    Varma heja på hälsningar från din farbror i Trelleborg.
    Kram från
    Bosse Niklasson

    • Gröna bandet skriver:

      Tack Bosse för stödet! Men jag har det mest bra faktiskt, trots regn och åska! Det är värt allt det där jobbiga när solen lyser upp ett berg i horisonten och man får äta solvarma hjortron! Önskar att ni kunde vara med och få uppleva allt fint!! Kram!!

  5. Rolf Asmundsson skriver:

    Jag är så imponerad av dig.Vilken fighting spirit.
    Rolf i Kalmar som du mötte vid Servestugan

  6. Björn Johansson skriver:

    Hallå Johanna! Perfekt för oss att du ligger ett par veckor före i spåret och rekar vägen åt oss. Vi får massor av tips av att läsa din blogg. Både vad vi ska undvika men framförallt vad vi inte får missa, som tex fjällstationen i Hemavan som blir vårt nästa mål. Frågan är bara hur vi ska undvika alla blötmyrar du klafsat runt i på slutet men det får lösa sig. Lycka till framöver! Björn, Bella och Milton.

Kommentera

