Dag 40, 6 augusti

Det regnar under natten men med min vanliga tur så slutar det lagom till det är dags att packa ihop tältet! Jag är en turgumma! 🙂

Fortsätter gårdagens klafsande på myr i foppatofflorna i ca 2 km sen börjar det torka upp något och kängorna åker på.

Sträckan Väktarmon-Gäddede är rätt tråkig precis som Lennart i Väktarmon förutspådde. Den är säkert fin på vintern men rätt enahanda och rejält blöt på sommaren.

Stora mörka moln tornar upp sig vid lunchtid och jag tänker som vanligt ”börjar det regna så regnar det”. Vill inte lägga tid och kraft på om- ifall att. Rätt skön känsla. Kan ju ändå inte påverka det och jag kommer ju ändå fortsätta som planerat så skillnaden blir bara att jag får svettas i regnkläder. Men idag har jag tur! Inget regn förrän på kvällen!

Går vidare och kommer till Brattli och de stora renhägnaderna som samerna använder på hösten. Lullar på i min egna belåtna värld och tänker att snart är jag framme. Håller på att missa grusvägen och gå skoterspåret. Big no-no!!! 🙂 Gör om, gör rätt! Tänk så bra det blir när man använder di däringa små grå!

Får sällskap av kvinna med hund en bit på vägen ner mot byn. Härligt med sällskap! Tar mig in till Gäddede och tittar in på turistbyrån. Sen vankas det ”Gäddede camping”! Tjoho! Har hört talas och läst om detta ställe av tidigare Gröna Bandare och jag längtar verkligen dit!

Hittar strax campingen och checkar in i en liten stuga som blir min för 1,5 dygn. Lyx med vilodag! Siktar på att få äta den obligatoriska ”kycklingspett med pommes och extra bea”. Å så är pommesen slut! Nej!! Rackarns!!! Det får blir kebab med stekpotatis. Å en test av det lokala ölet. Jag som inte dricker öl i vanliga fall testar det mesta under denna tur! 🙂

Tvättar på kvällen och får en T-shirt att ha på mig så länge. Vilka goa människor!! Älskar redan detta ställe!! Njuter av allsång på Skansen och äter godis frammåt kvällen innan jag somnar utslagen vid 21.30. Det tar på krafterna att återgå till civilisationen!

Ca 20km

20130813-133338.jpg20130813-133353.jpg

20130813-133424.jpg

20130813-133433.jpg

20130813-133326.jpg

Kommentera

