Dag 46, 12 augusti

Vaknar upp lite svettig och intrasslad i mygghatten. Det har inte varit läge att knäppa upp säcken för att ventilera pga myggen och jag har ju valt en sovsäck med goda värmeegenskaper… Men jag ska inte klaga! Bättre än att stimma med tältet igår kväll och rätt mysigt att sova utomhus!

Mår gott i regnet och njuter av Bakvattsån som gör mig sällskap till och från. Utöver ån är det även mycket björnbajs på vägen så jag sjunger och klappar händerna titt som tätt. Oroar mig inte egentligen för björn men tänker att det vore tråkigt att sluta som björnmat.

Vid lunchtid når jag byn Bakvattnet och träffar Erik, en pensionär, som snickrar och renoverar på barnens hus. Frågar honom om en fin lunchplats och om han känner till stigen mellan Önrun och Finnsäter. Han har inte koll på stigen men bjuder in mig att få sitta inomhus hos honom och äta lunch. Han ska ju ändå äta gröt. Roligt tänker jag och tackar ja!

Tänk så rätt jag hade! Erik har varit snickare hela sitt liv och hjälpt ungdomar på glid att få en lärlingsplats. Utöver det är han så otroligt stolt över sin familj och sitt livsverk att jag blir rörd! Vilken go farbror! Den perfekta farfarn tänker jag! En sån borde fler få ha! 🙂 Jag blir förevisad bakstugan som jag fått smaka hembakt tunnbröd ifrån. Lyxigt och gott!!

Går vidare i regnet och njuter av livet och att maten värmer magen gott. Målet för dagen är Åkersjön men där är jag redan vid 14 så det känns lite tidigt att slå upp tältet så dags. Bestämmer mig för att gå vidare och slippa starta morgondagen med uppför och myrmark!

Å uppför blir det! Ca 3-4km i uppförsbacke till Önrun (med en gudomlig utsikt) och sedan 6km på skoter och fäbodstig där det faktiskt inte alls var så blött som jag räknat med! Betydligt bättre stig än vad kartan visade!

Vid 20-tiden slutar fäbodstigen vid Finnsäter och jag tänker att jag trasslar mig ut till vägen och följer den en bit innan jag slår läger. Men när jag tråcklar mig ut genom hagar och hus för att hitta vägen så kommer jag in på en gårdsplan där en kvinna ska ut och rida precis och hennes dotter och kompis springer runt och leker. Jag frågar om vägen och lämplig tältplats, samt ber om ursäkt att jag kommit in på deras tomt. Det visar sig att Christine (Löparprinsessan) har sprungit förbi här också! Då var det pappan i familjen som var hemma och fick sig en pratstund! På stående fot blir jag inbjuden över natten! Vilken kvinna! Efter dusch, start av tvättmaskin och kängorna satta i stöveltork äter och kvällsfikar vi ihop och talar till sent på natten. Livet känns så vardagligt just då. Tänk vad fort det går att slängas mellan två världar!

20130819-113402.jpg

20130819-113353.jpg

Kommentera

