Dag 53, 18 augusti

Vaknar med ett leende på läpparna! Känner på temperaturen i tältet att det är sol ute! Snabbt upp och öppna upp. Yes! Det är en klarblå himmel och alldeles vindstilla! Efter att ha packat ihop mig går jag upp mot stugan och möter värden som sitter och läser på trappen med ryggen mot den solvarma väggen. Vi småpratar lite och sedan tittar kvinnorna från igår ut. Vi skrattar och pratar till klockan passerar nio då det är dags för mig att bege mig mot Helags. Det är 24 km mellan stugorna och jag riktigt längtar efter att få komma upp till fjälls!

Det är precis så härligt som jag tänkt mig! Sol och hyffsat ljummen vind gör att jag stannar ofta och bara njuter av utsikten. Fjäll! Vad jag har saknat det under de här dagarna av vägtrampande! Helt plötsligt dyker Helags upp med sin vackra glaciär och jag blir riktigt lycklig inombords!

När jag lunchar efter vaden vid Ljungans vindskydd träffar jag två killar som är på väg mot Sylarna. Vi pratar ett tag och sedan ser jag dem sätta av i snabbt tempo igen. Själv bara njuter jag. Att det kommer gråa moln får bli ett senare problem…

När jag kommer upp och ser Krustjärnen och alla små sjöarna infinner sig en frid i mig. Vackert. Magiskt vackert!

Jag har bara tittat på kartan för att lokalisera vilka berg jag ser omkring mig, inte så mycket för att kolla stigen då den är mycket väl utmärkt och lagom upptrampad. När jag inser att de där grå molnen kommer hinna ikapp mig så pausar jag och äter lite knäckebröd och kikar närmare på kartan. Rackarns, en rejäl uppförsbacke innan det vänder och går ner mot fjällstationen! Drar på regnkläder och regnskydd och ger mig av mot berget Jalkedsåajja. Lagom till första höjdkurvan börjar det blåsa och regna. Motvind. Ja och så börjar det såklart åska också. Inser att jag trots åska på över 1000m höjd och regn som piskar in i ansiktet inte kan låta bli att le! I horisonten ser man toppen av Helags och där skiner solen vilket gör att berget ser fantastiskt ut! När jag väl passerat toppen och ser fjällstationen så ger skuren med sig och jag går på lätta steg ner för berget! Kan inte sluta le! Regnbågarna målar himlen vacker och jag vet att skatten som de visar på måste vara vandringsleden!

Har fått ett meddelande om att jag har ett paket från en bekant att hämta ut på fjällstationen så jag går till receptionen och de vet precis vad jag väntar på! Tyvärr har paketet på något oförklarligt sätt försvunnit under de senaste dagarna, så jag får ett ersättningspaket med en fin Helags-mössa, godis och energikaka! Ja, jag får inte glömma att de bjöd på en supergod morotskaka och varm choklad också!

Ger mig av någon timme senare och letar upp en fin tältplats strax sydväst om stationen. Belöningen är en underbar solnedgång som efterföljs av en lika vacker fullmåne och stjärnklar himmel!

Kommer dock på precis när jag ska dra upp blixtlåset i sovsäcken att jag faktiskt inte ätit någon middag. Blev visst mätt på morotskakan tidigare men den räcker ju inte för att räknas som en hel middag. Är lite frusen men tänker innan jag somnar att jag får äta en stor frukost i morgonbitti i stället.

Vaknar kl 1 och inser att om jag inte äter något nu så kommer jag inte kunna somna om och jag kommer frysa som en galning. Fram med köket och fixa varm choklad, till det får det bli knäckebröd och den där energikakan som jag fick. Mumsfillibabba! Nu hinner jag knappt lägga huvudet mot liggunderlaget innan jag somnar! Tänk vad lite mat kan göra för frusna tår!

20130820-075718.jpg

20130820-075727.jpg

20130820-075823.jpg

20130820-075832.jpg

20130820-075845.jpg

20130820-075853.jpg

20130820-075925.jpg

Kommentera

