Dag 55, 21 augusti

Tänk så skönt att slippa vakna av väckarklockan och ändå hålla sig till rimliga morgontider! Vaknar nästan alltid vid 6, kikar på klockan och njuter av att få somna om! Sen vaknar jag vid 7 och tycker det känns helt ok att faktiskt kliva upp. Eller tja, jag börjar sträcka på mig och komma till liv i alla fall. Morgonpigg är jag inte tyvärr.

Sen är det frukost och till det läser jag om jag har något att läsa i. Tack STF stugorna för era ”bibliotek”! Jag har haft allt från kluriga deckare till lättlästa kärleksromaner att roa mig med. Men en sak har de alla gemensamt: De får mig att glömma bort tiden! 🙂 Vid 8.30 brukar jag komma på att det kanske är dags att komma iväg. På med kläder, diska, fylla på vattenflaska, borsta tandisarna, trycka ner alla grejer i ryggsäcken och sedan riva tältet och vips så är jag iväg! Älskar att se mitt lilla läger försvinna och ligga nerpackad i en ryggsäck på 15-20 minuter!

Dagens sträcka började strax norr om Klinken. Där det för övrigt är en perfekt rastplats med stora släta ytor och toaletter! Jag hade enligt planen bara tänkt gå till Kroktjärnstugan men eftersom gårdagens extra kilometer gjorde det lite väl kort så siktade jag på Vättafjället istället.

Träffar två tyska killar som är på väg mot Storlien. De passar på att pausa i solskenet och jag gör dem sällskap. Efter de vanliga frågorna och vilka vi är och vart vi är på väg så kommer vi in på mat. De kör på tysk påsmat. Typ varma koppen och även påsar med ris och pastablandningar i olika smaker. Vi byter två portioner med varandra och även lite energibars och godis. Kul att smaka lite nytt! Hoppas bara att min gas räcker för den risotton jag fick ska kokas i sju minuter…

Sträckan var trevlig att gå med lite omväxlande terräng. Ett nybyggt rastskydd som inte finns utmärkt på kartan hade varit perfekt som nattläger om jag hade tänkt stanna vid Kroktjärn. Det gamla skyddet som låg söder om det nya var inte alls lika lockande…

Välskyltat hela sträckan och den sista biten ned mot Fjällnäs var även väl uppkörd/trampad. Kommer ner på asfaltsvägen och kikar på kartan. 2km asfalt och sedan 1,5km grusväg upp på berget. Perfekt både tidsmässigt och längdmässigt. Uppe på fjället skulle det vara en fin sjö att sova vid. Men tji fick jag…

Aj, aj sa benhinnan…. Den däringa som jag trodde hade gett med sig nu när jag gått på fint fjällunderlag ett tag. Tar ett snabbt beslut om att inte kava upp på fjället och lägger mig vid en naturrastplats vid vägen. Känns sådär. Förvisso fint med ståtligt vattenfall som granne men mammas förmaning om att inte gå och bli våldtagen och styckmördad ringer i öronen… Skickar ett sms till en kompis (inte till mamma, hon hade bara blivit orolig…) och lovar att höra av mig direkt i morgonbitti.

Security -check. Nu vankas mat! Jag är rent ut sagt vrålhungrig. Äter både den vanliga frystorkade portionen, en porton tysk mannagrynsgröt (som jag har bytt till mig mot en påse varma koppen!) mängder med nötter och torkad frukt och sveper sedan en stor kopp varm choklad.

Sen somnar jag. Helt utslagen. Hör vagt i sömnen att någon annan sätter upp ett tält i närheten och tänker att då överlever jag nog natten.

17km

20130825-092820.jpg

20130825-092836.jpg

Kommentera

