Dag 57, 23 augusti

Visst blev det en kall natt… Usch… Jag är inte gjord för kyla… En del kondens i tältet vilket gör mig lite förvånad inser jag. Har nog haft det för bra i sommar…

Idag har dock kylan byts ut mot solsken och värme! Jag ler glatt och visslar när jag packar ihop mig. Det är bara 17km till Rogenstugan så jag känner ingen stress direkt. Stenhoppandet fortsätter och doften av varm tallskog är underbar! Enda tråkigheten är att jag inte fyllde båda flaskorna med vatten på morgonen. Det är ont om friskt dricksvatten utmed leden och jag får ransonera ordentligt. Väljer att äta sen lunch efter Kärringsjön för att inte behöva använda det bruna vatten som finns i gölarna jag går förbi.

I Kärringsjön träffar jag på de tre tyska killarna som jag först mötte vid Fältjägarstugan. De har tältat i skogen efter Skedbrostugan och använt sig av gölavattnet. En kille har blivit dålig och de tror att det beror på vattnet. Kanske kan vara försäsongsträningen som brustit tänker jag efter att ha sett dem under några dagar. Men vad vet väl jag. Vem är jag att dömma. Resultatet är inte så kul hur som helst och killen ligger i skuggan och ser ynklig ut. Han får mina sista Resorb och en C-vitamin. Hoppas han piggar på sig! Lovar att bjuda honom på en öl i Grövelsjön om vi ses där!

Går vidare en bit innan jag stannar för lunch. Vädret är underbart och jag breder ut mig i en glänta vid stranden. Härligt att få sola och läsa bok en lååång stund! Livet känns så galet lyxigt att jag är tvungen att nypa mig i armen!

Går inte vidare förän klockan är närmare 17. De sista kilometrarna går fort. Här vankas bastu!

Hälsar på stugvärden Ingemar i Rogenstugan och får ett glas saft. Sen sätter jag upp tältet och skyndar mig till bastun! Relativt nybyggd och med underbar utsikt njuter vi några stycken av värmen och svalkande dopp i sjön. Stenarna vid stranden är alldeles lena och rundade och vattnet är sådär lagom isande kallt. Precis som det ska vara en alldeles perfekt höstdag i augusti!

Efter bastun vankas middag i stugan och jag kokar en ny omgång med tysk risotto. Gottigt! Dessutom har det blivit rester över från de två kvinnornas lyxmåltid så jag får en underbar tvårätters till middag! Men det är inte slut för det! Stugvärden ville gärna höra lite om vandringen och har bjudit in mig på sockerkaksbakelse med grädde och egengjord hjortronsylt! Ett glas vitt bjuds det på också! Blir så rörd att jag fäller en tår! Vi pratar till mitt i natten om vandringar och paddling och livet i stort. Finner sådant nöje i att få umgås med människor i alla åldrar som har friluftslivet som minsta gemensamma nämnare! Fantastiskt!

När jag tassar ut till tältet är jag alldeles fnissig och har massor med överskottsenergi så jag gör kvällsjumpa i månens sken och skrattar gott åt min galenskap när jag väl krupit ner i sovsäcken. Ibland är det tur att ingen ser en.

Lova att inte berätta det här för någon; men jag är nog lite förälskad i Rogen! 😉

17 härliga kilometer!

20130825-093155.jpg

20130825-093206.jpg

20130825-093220.jpg

20130825-093240.jpg

20130825-093300.jpg

20130825-093308.jpg

One thought on “Dag 57, 23 augusti

  1. Ingmar skriver:

    Detta hände sig vid den tiden då jag var stugvärd I Rogen och ja det är lätt att förälska sig I den härliga miljön och det var fantastiskt roligt att höra om Johannas äventyr. Nu är vardagen tillbaka men minnena består.
    ha det bra
    Ingmar

Kommentera

