Dag 58, 24 augusti

Nu går det inte att hålla hemligt längre! Jag är kär i Rogen! Vaknar upp till strålande solsken och värme. Doften av tall och höst blandas med doften av sjö! Det kan inte bli bättre! Allt jag tycker om på en och samma gång! Njuter säkert en timme i tältöppningen innan jag tassar bort till stugan och fixar frukost.

Mannen i stugan ska mot Storrödtjärnsstugan precis som mig men han kommer hålla ett lugnt tempo och beger sig strax. Kvinnorna beslutar sig för att hyra en kanot och paddla till Skedbrostugan. Jag får ett erbjudande av värden att göra honom sällskap i en kanot bort till där man måste lyfta kanoterna mellan två sjöar. Han vill kolla hur det ser ut så han kan ge en rättvis beskrivning åt kommande gäster. Klart jag inte tackar nej! En halv dag i kanot med strålande sol. Jomantackar!

En underbar paddling med mycket omväxlande bottendjup! Så spännande! Ena sekunden bråddjupt och svart medan nästa sekund är det knappt att vi kan glida över med kanoten! Vi hittar en fin vik strax norr om stugan med långgrund sandstrand och jag tänker mig att Saga kommer älska att leka där nästa sommar! 🙂

Väl framme vid vindskyddet och lyftet så kollar vi läget och vänder sedan snart hemåt. En sista vink till de goa kvinnorna innan vi försvinner runt udden. Vi är tillbaka till stugan vid 14- tiden och Ingemar får strax fullt upp att göra med nya gäster och jag beger mig mot Storrödtjärnsstugan efter att ha ätit lunch. 16km avverkas på några timmar och jag hinner ändå med en lång fika uppe på Tandsjövålen. Visst är det stenigt men eftersom jag varit förberedd på det så känns det inte så farligt. Dessutom är utsikten under vandringen klart värd all sten!

Hälar på stugvärden Eva och blir hänvisad en underbar tältplats vid sjön. Tvättar av mig och fixar middag i solnedgången. Läser i månens sken och tycker att sista natten på min vandring inte kunde bli bättre. Tänk att det redan är slut i morgon. Vad trist. Vad skönt. Längtar egentligen inte efter något (förutom Saga såklart!) för jag har haft det så bra. Kroppen känns betydligt piggare än vad jag trodde den skulle göra vilket gör att jag lika gärna skulle kunna fortsätta några veckor till utan problem. Men självklart ska det bli skönt att komma hem. Hem till Saga, till vardagen, till mitt älskade lilla hus, till mitt egna köksbord, min säng och mina djur.

Men att denna sommar skulle gå så fort det hade jag aldrig anat!

16km och 3 timmar paddling

20130825-093353.jpg

20130825-093402.jpg

20130825-093424.jpg

20130825-093444.jpg

20130825-093452.jpg

One thought on “Dag 58, 24 augusti

  1. Rose-Marie Eriksson skriver:

    Hej och välkommen till Grövelsjön. Det har varit ett nöje att följa dig på din väg genom fjällen. Jag och min man har vandrat på många av de stigar som du också har gått. Har vandrat i ca 30 år så vi har sett det mesta av de svenska fjällen dock inte Treriksröset. Vi bor också i Småland närmare bestämt Huskvarna. Hoppas du kommer på en utmaning till nästa gång du känner dig manad. Ha det bra.

Kommentera

