Dag 59, 25 augusti

Idag händer det. Om jag inte öppnar ögonen så blir det inte sista dagen… Hmm… Undrar om de skulle efterlysa mig om jag vänder och börjar gå norrut igen? Tillfällig sinnesförvirring… Nä det är nog bäst att hålla sig till planen.

Upp ur säcken och öppna upp tältet. Solsken över spegelblank sjö. En varm kopp choklad och spaning på Sjöorrarna som dyker i sjön. (Tack Stugvärds Eva för att du berättade vad det var för sort!)

När jag tänkte mig min sista dag på vandringen så tänkte jag mig glädjetårar och ett hiskeligt tempo för att lägga handen på dörren till Fjällstationen så fort som möjligt. Nu känner jag mig mest tom. Sista dagen av något jag kommit att älska innebär samtidigt första dagen på väg hem till dottern. Motstridiga känslor rör sig i bröstet. Pratar med Eva och får lite perspektiv och kloka ord med mig.

Vinkar adjö till Storrödtjärnsstugan och Eva vid 10-tiden. Fokuserar på att njuta varje sekund. Kroppen känns dock lite trött. Det är som att den vet att från och med i morgon är det vila som gäller.

Hoppar från sten till sten och tycker att ryggsäcken är oförskämt lätt. Alla jag träffar berättar att det är bara de första kilometrarna som är steniga. Sen är det, som några tyskar uttryckte det, ”a walk in the park”! Kan det bli en bättre avslutning?!

Lunchar vid Särsjöbäcken och vilar en kort stund på maten. Solen skiner men det är lite svalt i vinden så jag beger mig strax igen. Skickar sms till Carolina, min underbara väninna som tillsammans med min familj ska möta upp mig vid Fjällstationen. Beräknar 2timmars vandring men berget är flackt och lättgånget så det går fort att gå!

Missar uppenbarligen stigen som går ner den sista biten mot stationen och jag skrattar gott åt mig själv! Här har jag lyckats orientera rätt i 130 mil men misslyckas de sista 300meterna! Följer lite renstigar och plötsligt är jag på rätt stig igen! Tjoho! Nu kommer glädjeruset i kroppen! Är det stationen jag ser skymta genom skogen? Ja! Gahaaa! Är det mamma och Carolina som sitter utanför och väntar? Jaaaa! Jag får fnatt! Jag är framme! Gråtandes kramar vi om varandra och ut kommer resten av familjen farandes! Jag är ju alldeles för tidig! 🙂 Jag missbedömde tiden och är nästa en timme tidig!

Det tas kort och jag gråter lite till! Jag har även fått post som väntar på mig. En fin teckning och brev från Helena, Jimmy och Anja. Dessutom ett fint paket från Christina (hon som sprang Gröna Bandet och gick i mål för någon vecka sedan!) med en peng i, en ny buff passade perfekt som målgångspresent! Tusen tack!!

Sen blir det champagne i gröngräset! Ost, vindruvor, chips och prat. Massor av prat!

En dusch och jag är åter mitt gamla vanliga jag. Mascara, deo, parfym, nyrakade ben! Lyx! 🙂 Det går fort att vänja sig tillbaka till vardagen inser jag dock…

Under hela vandringen har jag fått höra hur god maten är i Grövelsjön så jag har verkligen sett fram emot middagen! Den är precis så bra som jag hoppats! Äter en underbart välsmakande renytterfile och njuter av varje tugga!

Flera gånger under kvällen kommer det fram folk och gratulerar till genomförandet. Tycker det är lite genant att stå i centrum. Jag har ju bara gått lite och så svårt var det ju inte. Men visst känns det skönt att få njuta en kväll som den här!

Har av min mamma och plastpappa fått en medalj med grönt band, där de låtit gravera in texten ”Gröna Bandet 2013, Johanna Lundgren, Treriksröset-Grövelsjön”. Tänk att en sån liten sak kan kännas så stor!

Efter middagen tassar jag ut till Carolinas tält och kryper in bredvid henne och hennes son Sixten. Vi pratar till mitt i natten. Kan ändå inte somna utan ligger vaken och bara är. Känner mig väl till mods och njuter av att höra renarna utanför tältet.

Nu är resan slut.

För den här gången.

Men… Jag har funderat på vad nästa utmaning ska bli. 🙂 Jag siktar högt och tänker att en ”Ironman” kan väl inte vara så omöjligt?! Det är ju bara att simma, cykla och springa lite… Så nästa vecka bokar jag tid hos min favorit-sjukgymnast och lägger upp träningsplan. Håll en tumme att det går vägen! Häng även gärna kvar här på bloggen ett tag till om ni är nyfikna på vilken utrustning som har fungerat och en allmän sammanfattning om vandringen!

Jag ska bara komma hem först. Hem till mitt egna paradis i Småland. Det är dags nu.

Tack för att ni varit med mig!

20130826-111431.jpg

20130826-111439.jpg

20130826-111451.jpg

20130826-111457.jpg

20130826-111516.jpg

20130826-111534.jpg

20130826-111541.jpg

26 thoughts on “Dag 59, 25 augusti

  1. Gunilla skriver:

    Vilken prestation! Starkt att klara detta på egen hand, eller ska vi säga fötter;-)
    Den där tomheten får du dras med ett tag. Tills du planerar nästa utmaning skulle jag tro;-)
    Stort grattis, ät upp dej!
    Gunilla, Tanter på tur

    • Gröna bandet skriver:

      Tack Gunilla! Ni har ju varit mina förebilder under 1,5 år så jag är er evigt tacksamma för motivationen!!! Har ”bara” gått ner 3kg så jag får nog tänka mig för när det gäller maten… 😉 Tack än en gång för att ni visade att det var möjligt!!!

  2. Helena skriver:

    Grattis! Stort beröm för fantastisk prestation och tack för personligt och öppet berättande!

    • Gröna bandet skriver:

      Tack! Bestämde mig tidigt för att faktiskt skriva om både bra och dåliga dagar. Livet är ju sådant! Vissa har reagerat över att jag så öppet ”redovisat” vissa detaljer men jag tänker att de som stör sig kan ju alltid läsa en annan blogg och de andra kan skratta eller gråta med mig! Härligt att du följt med mig! 😉

  3. Leif Holmgren skriver:

    Stort grattis till framgången!

    Efter det korta mötet i Ankarede där vi bara skulle ta en bröllopsdagsfika har vi via bloggen följt din resa söderut. Mycket intressant, roligt och spännande har det varit. Lite oroliga har vi nog också varit när det varit radiotystnad i flera dagar. Men den air av beslutsamhet som synts i bloggen knappast gett utrymme för ett misslyckande. Tusen frågor har naturligtvis uppstått, men du har hört allihop till leda så dom får vara en cliffhanger.

    Nu blir säkert din fortsatta vandring i livet en lika stor fröjd och krånglar det kan du alltid låta ryggsäcken leda dig. Den tog dig ju hela den här vägen.

    M.v.h. Fam. Holmgren

    • Gröna bandet skriver:

      Tack Fam Holmgren! Jag har bevarat minnet av er nära hjärtat! Jag vill också få fira så många år ihop med min framtida kärlek! Å tänk vad rätt du/ni hade: Ryggan gick med mig hela vägen till målet! 🙂 Precis som du säger så har jag fått vissa frågor miljoner gånger men det har aldrig känts tråkigt att svara på dem! Varje möte har varit unikt och värdefullt! Hoppas vi ses igen och då får ni fråga hur mycket ni vill!!! Varm kram!

  4. maria österberg skriver:

    Fantastiskt Johanna!! Du är en stor vinnare massor av grattis kramar till dig ,du är grym!!!!!

  5. Brita Elander skriver:

    Grattis!! Det har varit en fröjd att läsa din poetiska beskrivning av din vandring. Jag ser det verkligen som en förmån att ha fått ta del av en liten del av din vandring när du tog följe med oss ”tanter” från stugan på Lunndörren. Vilket äventyr du har varit med om! Massor av kramar och du är alltid välkommen till mitt paradis Käringön om du vill känna av lite härlig havsluft. Kram från Brita

  6. Rose-Marie skriver:

    Du är ju bara bäst, STORT GRATTIS!! Jag visste att du skulle klara det. Tack för att jag fått följa dig på din blogg. Kram/ Rose-Marie

  7. Eva-Marie skriver:

    Med stor beundran har jag följt dig i sommar!
    Förstår att saknaden efter Saga ibland varit svår! Men tänk på att du visat henne att man ska tro på sig själv och att man ska följa sina drömmar! Ingenting är omöjligt! Det är nåt fint att skicka med sina barn! Stort grattis till ditt Gröna Band! Hälsn Eva-Marie på BVC Eksjö

  8. Agnetha Bäckman skriver:

    Hej Johanna,
    Jag kände verkligen imagen hur du kände det när du kom fram till Grövelsjön, både glädje och gråt, härligt! Jag håller med dig om din upplevelse av Rogen, den var så häftig. Det gick bra för oss att bära kanoten över till den andra sjön. Vi fick lite extra mod när ni sa, du o Ingmar, att det inte var så farligt långt och att vi säkert skulle klara det. Sen hade vi en toppenkväll i Skedbrostugan.
    Ha de bra och lycka till med nästa utmaning
    /Agnetha
    En av ”lyxmatsdamerna”

    • Gröna bandet skriver:

      Visste jag väl att ni skulle klara det där lyftet! Ni är ju superkvinnor ut i fingerspetsarna! Laga mat, paddla, vandra, lära ungar kloka saker och dessutom trevliga! 😉 Tack för trevlig samvaro och gudomligt gott käk!

  9. Peter skriver:

    Sjukt imponerande att du gjort detta på egen hand! Stort grattis! Har varit väldigt roligt att få följa dig längs vägen. Hoppas du kommer in till butiken snart så man får höra ännu mer! /Peter på Naturkompaniet

  10. fjällripan skriver:

    Underbart!! Stort GRATTIS till dej :))

  11. Rolf Asmundsson skriver:

    Lysande. Grattis!!

  12. Mark skriver:

    Well done, I think we started and finished on the same day at different ends of ‘fjallkedjan’! I am sorry we didn’t meet, I didnt use much of the Kungsleden (explored Vindelfjallen and Arjeplog fjallen, a route I’ve had my eye on for a while but not that easy to get to on a normal ‘fjallsemester’) but I think we may even have missed each other in Hemavan perhaps.

    Anyways, what an experience it’s been for me! I know Sweden better (my wife’s country) and have had such fun in the last two months and met some great people along the way. Sounds like you have as well and I am sure we will both look back on this special experience for many years to come!

    Mark

  13. Roger Lundkvist skriver:

    Fantastisk kul läsning! Stort grattis!! Visste inte vad gröna bandet var förrän jag av en slump kom in på din blogg. Jag har sett fram mot varje inlägg! Imponerad!!

  14. acryformyth skriver:

    Tack för din blogg och allt fint du skrivit. Det har varit väldigt inspirerande att följa. Du gjorde det!

    • Gröna bandet skriver:

      Tack! Vänliga ord som värmer!! Inte nog med att jag gjorde det: Jag njöt fullt ut även när det regnade och jävlades! Det är nog det som jag personligen tar med mig som den största bedriften!

Kommentera

